Τηλέφωνα Γραμματείας: 2831077594, 2831077595, 2831077634
Fax: 2831077596
E-mail: gramptde@edc.uoc.gr

Εργαστήριο Εργαστήριο Διαπολιτισμικών και Μεταναστευτικών Μελετών...

Η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης στο...

Tο Πανεπιστήμιο Κρήτης εγκαινιάζει φέτος το θεσμό «Ημέρες...

Το Εργαστήριο Διδακτικής Θετικών Επιστημών (ΕΔΘΕ)...

Σε ένα κατάμεστο αμφιθέατρο στην πανεπιστημιούπολη του Γάλλου...

Mουσείο Αρβελέρ- εγκαίνια

ΣΧΟΛΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΉ

Σκοπός της Σχολικής Πρακτικής Άσκησης

Σχολική Πρακτική Άσκηση (ΣΠΑ)

Εισαγωγή

Tο Π.T.Δ.E. της Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Κρήτης θεωρεί τη Σχολική Πρακτική αναπόσπαστο τμήμα μιας ολοκληρωμένης εκπαίδευσης του μελλοντικού δασκάλου και αποδίδει ιδιαίτερη βαρύτητα στη σωστή οργάνωσή της.

Σκοπός της Σχολικής Πρακτικής είναι να φέρει τον/τη φοιτητή/τρια σε συστηματική επαφή με τη σχολική πραγματικότητα και να τον/την βοηθήσει να ασκηθεί σταδιακά στην παρατήρηση, οργάνωση, διεξαγωγή αλλά και τον αναστοχασμό στη διαδικασία της διδασκαλίας-μάθησης.

Η πρακτική άσκηση των φοιτητών είναι υποχρεωτική για όλους τους/τις φοιτητές/τριες και οργανώνεται σε δύο επάλληλα επίπεδα που αντιστοιχούν στο 7ο (ΣΠΑ 1), και 8ο εξάμηνο φοίτησης (ΣΠΑ 2). Η συμμετοχή του φοιτητή στην ΣΠΑ προϋποθέτει τα ακόλουθα

 

Ι. Κατά την έναρξη της ΣΠΑ 1 ο φοιτητής θα πρέπει:

(i) Να έχει παρακολουθήσει επιτυχώς τουλάχιστον 6 από τα 9 ακόλουθα υποχρεωτικά μαθήματα (βλ. σχετικά 9.1 πιο κάτω):

Α01Π01 Εισαγωγή στη Παιδαγωγική

Α08Π01 Διγλωσσία και Διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας

Β03Π01 Εισαγωγή στην Εκπαιδευτική Ψυχολογία

Β03Π13 Μάθηση και διδασκαλία του γραπτού λόγου

Γ01Π01 Αναλυτικό Πρόγραμμα: Θεωρία και Πράξη

Γ02Π01 Θεωρία και μεθοδολογία της διδασκαλίας

Δ01Π06 Διδασκαλία του γλωσσικού μαθήματος

Ε01Π 07 Μεθοδολογία της διδασκαλίας των Μαθηματικών στο Δημοτικό Σχολείο

Ε02Π06 Μεθοδολογία της διδασκαλίας των Φυσικών Επιστημών στο Δημοτικό Σχολείο

(ii) Να έχει παρακολουθήσει επιτυχώς τουλάχιστον δέκα (10) ακόμα μαθήματα (υποχρεωτικά ή επιλεγόμενα) ανεξαρτήτως τομέα.

Έτσι, οι φοιτητές/τριες θα έχουν καλύψει τα υποχρεωτικά μαθήματα και κυρίως αυτά που αφορούν σε διδακτικές μεθοδολογίες.

ΙΙ. Για την συμμετοχή στην ΣΠΑ 2 ο φοιτητής θα πρέπει να έχει ολοκληρώσει επιτυχώς την ΣΠΑ 1.

Πλαίσιο Υλοποίησης της Σχολικής Πρακτικής 1

Σκοπός της Πρακτικής Άσκησης του επιπέδου 1 είναι η εξοικείωση των φοιτητών με την παρατήρηση αλλά κυρίως με τη διδασκαλία σε τάξεις του δημοτικού σχολείου μέσα από την ανάληψη διδακτικών καθηκόντων με την υποστήριξη των συμφοιτητών τους.

Oι φοιτητές του Ζ’ εξαμήνου μοιράζονται σε 4 ή 5 ομάδες ανάλογα με τον αριθμό των εποπτών που τους επιβλέπουν (διδάσκοντες του τμήματος) και ασκούνται σε ισάριθμα δημοτικά σχολεία της πόλης του Ρεθύμνου. Η πρακτική άσκηση γίνεται μία φορά την εβδομάδα και διαρκεί ένα ολόκληρο πρωινό (08.00-14.00), όταν πρόκειται για παρατήρηση ή υλοποίηση διδασκαλιών σε σχολεία, ή λιγότερες ώρες, όταν αφορά εργαστήρια στο Πανεπιστήμιο ή κάποια επίσκεψη ή άλλη δράση εκπαιδευτικού χαρακτήρα.

Τις πρώτες τρεις-τέσσερις εβδομάδες κατά κανόνα γίνονται ενημερωτικές συναντήσεις με όλους τους φοιτητές της κάθε ομάδας παρόντες υπό τη μορφή εργαστηρίων. Συζητούνται θέματα διαχείρισης της τάξης, μαθησιακού κλίματος, πειθαρχίας, αλλά και διδακτικής μεθοδολογίας, γενικής και ειδικής. Επίσης, οι φοιτητές ασκούνται στην παρατήρηση και στην καταγραφή της διδακτικής συμπεριφοράς των εκπαιδευτικών με βάση κλείδες και πρωτόκολλα παρατήρησης.

Οι διδασκαλίες γίνονται μία ημέρα την εβδομάδα για διάστημα 6 εβδομάδων και οι φοιτητές διδάσκουν σε τριάδες από ένα γνωστικό αντικείμενο: λ.χ. σε ένα τμήμα ο φοιτητής Α θα διδάξει την πρώτη φορά Γλώσσα, ο φοιτητής Β θα παίξει το ρόλο του «βοηθού» του, ενώ ο φοιτητής Γ θα παρατηρεί και θα καταγράφει τη διδασκαλία του Α. Την επόμενη ώρα, ο Β θα αναλάβει τη διδασκαλία λ.χ. των Μαθηματικών, ο Γ θα κάνει τον «βοηθό», ενώ ο Α θα κάνει τον «παρατηρητή». Τέλος, την 5η ώρα λ.χ. ο Γ διδάσκει. Φυσικά, ο Α κάνει τον «βοηθό» του, και ο Β καταγράφει τη διδασκαλία ως «παρατηρητής». Τις επόμενες εβδομάδες οι ρόλοι εναλλάσσονται, έτσι ώστε και οι τρεις φοιτητές να διδάξουν και τα τρία γνωστικά αντικείμενα στο συγκεκριμένο τμήμα. Πρέπει να σημειωθεί ότι κάθε φορά, μετά από τις τρεις διδασκαλίες, ακολουθεί συζήτηση με τον επόπτη/την επόπτρια της ομάδας στο σχολείο, ο οποίος/η οποία έχει παρακολουθήσει τμήματα των διδασκαλιών των φοιτητών. Επιπλέον, πριν από τη συζήτηση με τον επόπτη/την επόπτρια τα ίδια τα μέλη των ομάδων αναστοχάζονται πάνω στις διδασκαλίες τους και με βάση τα όσα έχουν καταγράψει οι «παρατηρητές».

Την τελευταία εβδομάδα γίνεται μία απολογιστική συνάντηση μεταξύ των μελών κάθε ομάδας αλλά και όλων των Ομάδων μαζί δια των εκπροσώπων τους.

Όλοι οι φοιτητές μπορούν να συμμετέχουν σε δράσεις και επισκέψεις εκπαιδευτικού χαρακτήρα, πέραν των διδασκαλιών.

Η αξιολόγηση των φοιτητών στηρίζεται στην καλή προετοιμασία τους για τις διδασκαλίες, στη συνέπειά τους και στην εν γένει συμπεριφορά τους κατά τη διάρκεια της άσκησης αλλά και στην ποιότητα των σχεδίων διδασκαλίας και των εργασιών που θα κατατεθούν στον «φάκελο αξιολόγησης» στο τέλος της πρακτικής άσκησης και το αργότερο μέχρι την εξεταστική περίοδο Σεπτεμβρίου του ακαδημαϊκού έτους κατά το οποίο ο/η φοιτητής/φοιτήτρια υλοποίησε την ΣΠΑ.

Ενδεικτικό πρόγραμμα υλοποίησης της ΣΠΑ 1

1η εβδομάδα: Οργανωτική συνάντηση στο Πανεπιστήμιο

2η -4η εβδομάδα: Εργαστήρια στο Πανεπιστήμιο

5η εβδομάδα: Παρακολουθήσεις διδασκαλιών σε σχολείο άσκησης από φοιτητές που θα διδάξουν στην α’ φάση

6η-12η εβδομάδα: Διδασκαλίες

13η εβδομάδα: Απολογιστική συνάντηση

Πλαίσιο Υλοποίησης της Σχολικής Πρακτικής 2

Στο «Επίπεδο 2» της Σχολικής Πρακτικής Άσκησης οι φοιτητές/τριες ασκούνται στις εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης και διδάσκουν για 9 εβδομάδες σε σχολεία της πόλης του Ρεθύμνου. Επίσης, για μία εβδομάδα (από τις 9) οι φοιτητές/τριες καλούνται να διδάξουν και στα ολοήμερα τμήματα των σχολείων.

Στην πρώτη γενική οργανωτική συνάντηση όλων των ομάδων, με τη συμμετοχή φοιτητών/τριών, εποπτών και βοηθών, οι φοιτητές/τριες που έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς τη «ΣΠΑ 1: Επίπεδο 1», χωρίζονται σε ομάδες των 30-33 ατόμων και κατανέμονται στα σχολεία άσκησης της πόλης του Ρεθύμνου. Αν κάποιος φοιτητής/τρια επιθυμεί να μετακινηθεί σε άλλη ομάδα, αυτό μπορεί να γίνει μόνο στην πρώτη οργανωτική συνάντηση και μόνο με αμοιβαία αλλαγή.

Κατά την πρώτη οργανωτική συνάντησή κάθε ομάδας με τον επόπτη και το βοηθό, οι φοιτητές/τριες συγκροτούν τριμελείς ομάδες. Ακολουθεί η ενημέρωση των φοιτητών/τριών στις εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης με τη συμμετοχή τους σε 3 βιωματικά εργαστήρια, τα οποία γίνονται είτε στην αρχή είτε κατά τη διάρκεια του εξαμήνου. Στη συνέχεια οι ομάδες των φοιτητών/τριών επισκέπτονται τα σχολεία άσκησης κάθε Τρίτη ή Πέμπτη για να διδάξουν. Ο/η φοιτητής/τρια σε συνεργασία με τον/την δάσκαλο/α της τάξης και με την καθοδήγηση των βοηθών συναδέλφων του προετοιμάζεται σε όλα τα μαθήματα του υποχρεωτικού σχολικού προ­γράμ­ματος και διδάσκει τις τέσσερις πρώτες ώρες. Οι βοηθοί φοιτητές/τριες παρακολουθούν, καταγράφουν τις παρατηρήσεις τους και τον βοηθούν, όπου χρειάζεται. Ο επόπτης καθηγητής και ο/η βοηθός βρίσκονται στο σχολείο και παρακολουθούν τους/τις φοιτητές/τριες που διδάσκουν. Την 5η και 6η ώρα ο επόπτης καθηγητής, ο/η βοηθός και οι φοιτητές/τριες συγκεντρώνονται σε μία ελεύθερη αίθουσα του σχολείου, παρουσιάζουν τις παρατηρήσεις τους για τις διδασκαλίες, εκφράζουν τις απόψεις τους, αναστο­χά­ζονται, ασκούν καλοπροαίρετη κριτική, συζητούν εναλλακτικούς τρόπους οργάνωσης της διδασκαλίας και προτείνουν μέτρα για την αντιμετώπιση των όποιων προβλη­μάτων. Στις συζητήσεις αυτές μπορούν να συμμετέχουν και συνάδελφοι άλλων ειδικοτήτων, οι δάσκαλοι των τάξεων ή και ο διευθυντής του σχολείου. Την επόμενη εβδομάδα οι φοιτητές/τριες αλλάζουν ρόλους. Στη διάρκεια του «Επιπέδου 2», οι φοιτητές σχεδιάζουν, εφαρμόζουν και αξιολογούν εναλλακτικές μορφές διδασκαλίας και μάθησης, όπως η διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας, η μέθοδος των σχεδίων εργασίας (projects), η ομαδική και η εταιρική διδασκαλία, η συνεργατική μάθηση, η διαφοροποιημένη διδασκαλία, η ανακαλυπτική μάθηση, η δραματοποίηση, το παιχνίδι ρόλων, η ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, η ομαδική διδασκαλία η αξιοποίηση των ΤΠΕ στη διδασκαλία, κ.λπ. Ο επόπτης καθηγητής κάθε ομάδας φροντίζει ώστε όλοι οι φοιτητές/τριες να διδάξουν μία εβδομάδα στα ολοήμερα τμήματα του σχολείου.

  • τελευταία, 13η εβδομάδα, γίνονται οι απολογιστικές συζητήσεις των επιμέρους ομάδων και η γενική απολογιστική συζήτηση όλων των ομάδων για αναστοχασμό και κατάθεση προτάσεων αναδιοργάνωσης και βελτίωσης του Επιπέδου Β της ΣΠΑ.

Ενδεικτικό πρόγραμμα «Επιπέδου 2»

1η εβδομάδα: Γενική οργανωτική συνάντηση στο Πανεπιστήμιο και στη συνέχεια οργανωτικές συναντήσεις των επιμέρους ομάδων με τον επόπτη καθηγητή και τον/την βοηθό του

2η εβδομάδα: 1ο βιωματικό εργαστήριο εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης

3η εβδομάδα: Διδασκαλίες (4 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

4η εβδομάδα: Διδασκαλίες (4 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

5η εβδομάδα: 2ο βιωματικό εργαστήριο εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης

6η εβδομάδα: Διδασκαλίες (4 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

7η εβδομάδα: Διδασκαλίες (4 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

8η εβδομάδα: Διδασκαλίες (4 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

9η εβδομάδα: 3ο βιωματικό εργαστήριο εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης

10η εβδομάδα: Διδασκαλίες (4 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

11η εβδομάδα: Εβδομαδιαία διδασκαλία (20 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

12η εβδομάδα: Εβδομαδιαία διδασκαλία (20 ώρες) και αναστοχαστική συζήτηση (2 ώρες)

13η εβδομάδα: Απολογιστική συνάντηση κάθε ομάδας και γενική απολογιστική συνάντηση για αναστοχασμό και προτάσεις βελτίωσης του Επιπέδου.

Σημείωση: Κατά τη διάρκεια του εξαμήνου ο επόπτης καθηγητής κάθε ομάδας φροντίζει ώστε όλοι οι φοιτητές/τριες να διδάξουν μία εβδομάδα στα ολοήμερα τμήματα του σχολείου.

Υποχρεώσεις του/της φοιτητή/τριας

Στο τέλος του «Επιπέδου Β» κάθε φοιτητής/τρια παραδίδει στον επόπτη της ομά­δας του έναν «Ατομικό Φάκελο Υλικού», ο οποίος περιέχει:

α) το «Δελτίο Σχολικής Πρακτικής» συμπληρωμένο με τα εργαστήρια στα οποία συμμετείχε και τις διδα­σκαλίες που πραγματοποίησε,

β) φάκελο επίδοσης και υλικού σχολικής πρακτικής, ο οποίος μπορεί να περιλαμβάνει σχέδια οργάνωσης διαφορετικών εναλλακτικών διδασκαλιών που πραγματοποίησε στη διάρκεια του «Επιπέδου Β» με το υλικό που χρησιμοποίησε σ’ αυτές,

γ) μία έκθεση των εμπειριών από το ολοήμερο τμήμα στο οποίο δίδαξε μία εβδομάδα,

δ) μία έκθεση αυτοαξιολόγησής του/της,

ε) τις προτάσεις του/της για την αναδιορ­γάνωση και βελτίωση του επιπέδου και

στ) ό,τι άλλο υλικό κρίνει απαραίτητο για την καλύτερη αξιολόγησή του/της

 

Αξιολόγηση του/της φοιτητή/τριας

Για την αξιολόγηση του/της φοιτητή/τριας συνυπολογίζονται:

α) η διδακτική του ικανότητα και η κατοχή των εναλλακτικών μορφών διδασκαλίας και μάθησης,

β) η ενεργητική του συμμετοχή στα βιωματικά εργαστήρια και στις συζητήσεις,

γ) ό,τι περιέχεται στον «Ατομικό Φάκελο Επίδοσης και Υλικού» που παρέδωσε στον επόπτη καθηγητή μετά την ολοκλήρωση του Επιπέδου και το αργότερο μέχρι την εξεταστική περίοδο Σεπτεμβρίου του ακαδημαϊκού έτους κατά το οποίο ο/η φοιτητής/φοιτήτρια υλοποίησε την ΣΠΑ,

δ) η ανελλιπής παρακολούθηση του «Επιπέδου Β» της ΣΠΑ.

Γενικό Υλικό 

ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ

ΧΑΡΤΗΣ

ΕΛΑΤΕ ΣΕ ΕΠΑΦΗ ΜΑΖΙ ΜΑΣ

Επικοινωνήστε με τον διαχειριστή του Δικτυακού Τόπου

kleisarx@edc.uoc.gr

ΔΑΣΤΑ

ΔΙΑΥΓΕΙΑ

Επικοινωνία

Διεύθυνση Τμήματος

Πανεπιστήμιο Κρήτης, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης
Πανεπιστημιούπολη Ρεθύμνου, 74100 ΡΕΘYΜΝΟ

Επικοινωνία

Τηλέφωνα Γραμματείας: 2831077594, 2831077595, 2831077634

Fax: 2831077596
e-mail: gramptde@edc.uoc.gr

Education - This is a contributing Drupal Theme
Design by WeebPal.